A
A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda Lásd: Prabhupāda.
Abhay Charan De Lásd: Prabhupāda.
abhakti Az Istenség Legfelsőbb Személyisége, Isten iránti szeretetteljes odaadó szolgálat (bhakti) hiánya. A lelki gyakorlatokban való érdektelenség vagy közömbösség, amely az Istenség Legfelsőbb Személyisége iránti szeretetteljes kapcsolat hiányát jelenti. A védikus szemlélet szerint ez a lelki tudatlanság egyik tünete, amely a kötőerők befolyásából fakad.
abhidheya A védikus tudás azon részei, amelyek a lelki fejlődés eléréséhez szükséges spirituális gyakorlatot, illetve módszert magyarázzák el.
ācārya – tanult és példaértékűen viselkedő, kiemelkedő vallási tanító; olykor állandósult módon egyes tanítók neve után is illesztik.
acintya-bhedābheda-tattva Caitanya Mahāprabhu filozófiája, amely minden létezőt felfoghatatlan módon egyidejűleg azonosnak tekint Istennel és ugyanakkor különbözőnek is tart tőle.
adharma A dharmával ellentétes dolog és tett.
adhikāra jogosultság, alkalmasság vagy képesség valamely cselekedet, kötelesség elvégzésére vagy tudás megszerzésére. A védikus hagyományban különösen fontos a lelki gyakorlatokban való előrehaladás szempontjából, mivel a tanítványok feladatait és a nekik szánt tanítás szintjét az adhikārájuknak megfelelően határozzák meg.
advaya-tattva Az Abszolút Igazság. „Ez az egyetlen és páratlan Abszolút Igazság az Úr Kṛṣṇa, az Istenség Legfelsőbb Személyisége. Ő a legfelsőbb igazság a múltban, a jelenben és a jövőben egyaránt. Erről minden kinyilatkoztatott szentírás bizonyságot tesz.” (Cc. 2. 24.75.)
advaya-jñāna Az abszolút tudás; annak felismerése, hogy minden létező forrása és végső valósága ugyanaz az Abszolút Igazság.
advaita-vāda A kettősség tagadásának tana; a hindu filozófiai iskolák egyike. Fő tanítása szerint (amely ellentétben áll a vaiṣṇava felfogással) az önvaló (az ātman) azonos a legmagasabb metafizikai realitással (a Brahmannal).
āgama A Vedákat magyarázó olyan szentírások, amelyek a gyakorlati alkalmazásra helyezik a hangsúlyt. „A Veda a tehén, az āgama a teje.”
aiśvarya A védikus teológiában az Istenség Legfelsőbb Személyisége fensége, amely minden élőlényt lenyűgöz és hódolatra késztet. Magában foglalja a korlátlan erőt, szépséget, tudást, hírnevet, lemondást és gazdagságot.
ananta Végtelen, örökkévaló.
anartha-nivṛtti Az Úr Kṛṣṇa iránti odaadás kialakulása során az a szint, amikor az ember megszabadul a nemkívánatos vágyaktól és karmikus visszahatásoktól.
antaryāmi A Felsőlélek (Paramātmā), aki mindenki szívében jelen van.2
antyajya A varṇāśrama rendszerben a varṇák házasságban való keveredéséből született utódok. A kevert osztályokat két csoportba soroljuk: pratilomaja és anulomaja. Ha egy felsőbb varṇába tartozó nő egy alacsonyabb varṇájú férfihoz megy feleségül, házasságuk neve pratilo, amikor pedig egy alsóbb varṇába tartozó nő egy olyan férfihez megy feleségül, aki egy felsőbb varṇába tartozik, annak a neve anulo.
Aniruddha Az Úr Kṛṣṇa négy elsőként kiterjedt formájának egyike a lelki világban.
apasampradāya A hiteles sampradāya tanításának és vallásgyakorlatának félreértelmezése és az attól való eltérés.
Āraṇyaka „Erdei Könyvek”, a négy veda azon részei, amelyek az imákhoz és a ceremóniákhoz kapcsolódó értekezések mellékletei, a családos élettől visszavonult életrend tagjaihoz szólnak.
ārati Szertartás, melynek során a Legfelsőbb Úr mūrti-formáját köszöntik és imádják.
ardha-kukkuṭī Szó szerint „fél tyúk”; egy védikus példázat, amely az ésszerűtlen, önkényes részleges elfogadást szemléltet. „Egy ostoba gazda egyszer azt gondolta, megtakaríthat egy kis pénzt, ha levágja a tyúkja fejét, amit etetnie kellett, és csak a hátsó felét hagyja meg, ami a tojásokat adja. Innen származik az ardha-kukkuṭī-nyāya kifejezés, ami szó szerint azt jelenti: „fél tyúk logika”. (Cc. 1.1.5.178.)
Arjuna A Mahābhāratában szereplő öt Pāṇḍava fivér egyike. Kṛṣṇa neki, kedves hívének és barátjának mondta el a Bhagavad-gītāt.
āroha-panthā Az alulról felfelé építkező, vagyis az empirikus tudásszerzési folyamat.
artha Vagyon, anyagi gyarapodás.
artha-pañcaka Az „öt igazság” vagy „öt tárgy”, amelyet a védikus filozófia tanulmányozása során meg kell érteni: (1) a Legfelsőbb Úr (Īśvara), (2) az élőlények (jīva), (3) az anyagi világ (prakṛti), (4) az idő (kāla), (5) a cselekvés és annak eredménye (karma). Ezek ismerete a lelki tudás alapja.
ārya A vaiṣṇava hagyományban jámbor embert jelent, aki követi a varṇāśrama-dharmát, azaz betartja varṇájának és āśramájának a szabályait.
āsana Ülőhely; jógapóz.
āśrama Lelki rend, melyből négyféle létezik: brahmacārī (tanuló), gṛhastha (családos), vānaprastha (visszavonult) és sannyāsa (lemondásban élő); hely, ahol lelki életet élnek.
aṣṭāṅga-yoga Nyolc részből álló jógarendszer, amelyet Patañjali Yoga-sutrájának második és harmadik fejezete foglal össze. A rendszer nyolc összetevője: yama (elkerülendő tettek), niyama (gyakorlandó tettek), āsana (testgyakorlatok), prāṇāyāma (légzőgyakorlatok), pratyāhāra (az érzékek visszavonása a külvilágtól), dhāraṇā (koncentráció), dhyāna (meditáció), samādhī (teljes elmerülés, eksztázis).
asura Démon. Olyan lény vagy személy, aki Isten akaratával és a dharmával ellentétesen cselekszik. A félistenek (sura) ellenkezői, szenvedély, tudatlanság, büszkeség, kapzsiság és irigység jellemzi őket.
asura-varṇāśrama Varṇāśrama, melynek tagjai nem vaiṣṇavák.3
aśvamedha Védikus lóáldozat, mellyel a királyok megalapozták birodalmi hatalmukat.
ātmā Önvaló, self. (Vonatkozhat a testre, a lélekre és az érzékekre is.)
avaiṣṇava Nem-vaiṣṇava.
avaroha-panthā A felülről lefelé szálló, vagyis kinyilatkoztatott tudás.
avatāra Alászállás, leereszkedés. A Legfelsőbb Úr valamely formájának vagy képviselőjének
megjelenése az anyagi világban.
B
Bakāsura Egy óriási darumadárra hasonlító démon, aki meg akarta ölni Kṛṣṇát.
Bali Mahārāja Király, akiből nagy bhakta lett, mert mindenét odaadta Vāmanadevának, az Úr törpe-inkarnációjának.
Bhagavad-gītā A Mahābhārata önállóan is híressé vált részlete, melyben Kṛṣṇa tanítja hívét és barátját, Arjunát az emberi élet céljáról és a lelki tökéletesség elérésének módjáról: az iránta, a Legfelsőbb Úr iránt érzett odaadásról.
Bhagavān Az Istenség Legfelsőbb Személyisége, „aki a gazdagság, a szépség, az erő, a tudás, a hírnév és a lemondás teljes pompájának birtokosa”; Isten legbizalmasabb arculata, személyes létezési módja. A bhagavān szó nagy személyiséget is jelent. A purāṇákban általában Kṛṣṇára utalnak Bhagavānként, Kṛṣṇa pedig Viṣṇu mindhárom formájának a forrása.
bhāgavata Minden, ami Bhagavānnal, a Legfelsőbb Úrral kapcsolatos, különösen a bhaktái és a Śrīmad-Bhāgavatam.
bhāgavata-dharma A Legfelsőbb Úr, Bhagavān, Kṛṣṇa utasításainak a követése, ahogy azokat a Bhagavad-gītāban elmondta, azaz a bhakti-yoga.
Bhāgavatam Lásd: Śrīmad-Bhāgavatam.
bhāgavata-mārga Kétféle módon lehet a Legfelsőbb Úrhoz fordulni. Az egyiket bhāgavata-mārgának, vagyis a Śrīmad-Bhāgavatam útjának, a másikat pāñcarātrika-vidhinek, vagyis a templomi imádat módszerének nevezik. A bhāgavata-mārga a hallással és énekléssel kezdődő kilenc folyamat végzését jelenti.
Bhāgavata-purāṇa Lásd: Śrīmad-Bhāgavatam.
bhāgavata-vallás Lásd: bhāgavata-dharma.
bhāgavata-vidhi Lásd: bhāgavata-mārga.
bhajana Az Úr közvetlen imádatának számtalan formája közül bármelyik, különösen az Úr dicsőségének hallgatása és ismétlése (éneklése).
bhakta Kṛṣṇa szeretetteljes, odadó szolgálatát végző hívő.
bhakti Az Istenség Legfelsőbb Személyisége Isten iránti szeretetteljes odaadás, valamint az odaadó szolgálata végzésének folyamata.
bhakti-rasa Az odaadó szolgálatból merített lelki íz.4
Bhakti-rasāmṛta-sindhu Rūpa Gosvāmī szanszkrit nyelven írt fő műve, amely az odaadás transzcendentális hangulatainak nektári óceánját ismerteti.
Bhakti-śāstra Az Isten iránti szeretetet tanító szentírások.
Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura (1874–1937) A gaudīya-vaiṣṇava tanítványi láncolat egyik ācāryája és kiemelkedő filozófusa, A. C. Bhaktivedanta Swami Prabhupāda lelki tanítómestere.
Bhaktivinoda Ṭhākura (1838–1914) A gaudīya-vaiṣṇava tanítványi láncolat egyik kiemelkedő ācāryáya és filozófusa, több mint száz könyv szerzője,Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura apja.
bhakti-yoga Összekapcsolódás a Legfelsőbb Úrral az odaadó szolgálaton keresztül.
bhakti-yogī Olyan személy, aki a bhakti-jógát, az odaadás útját követi, és minden cselekedetét az Istenség Legfelsőbb Személyisége elégedettségének szolgálatába állítja.
Bharata (Mahārāja) Az ősi India egy királya, Kṛṣṇa egy nagy bhaktája, akitől a Pāṇḍavák is származnak.
Bhārata-varṣa A föld (jelenleg India) egy elnevezése, Bharata király után.
bhāva Eksztatikus istenszeretet.
Brahmā Az univerzum első teremtett élőlénye; ő teremti az életformák, bolygók és életfeltételek sokaságát a Legfelsőbb Úr felügyelete alatt.
brahmacārī Guru felügyelete alatt, cölibátusban élő tanítvány. A lelki rendek közül az első a brahmacarya, illetve brahmacārī-āśrama (lásd: varṇāśrama-dharma).
brahmacarya Lásd: brahmacārī.
Brahma-gāyatrī Az egyik leghíresebb, gāyatrī versmértékű, különlegesen tisztító erejű mantra.
Brahman (1) A parányi lélek; (2) a Legfelsőbb mindent átható, személyiség nélküli formája; (3)
Isten, a Legfelsőbb Személy; (4) a mahat-tattva, vagyis a megnyilvánulatlan anyagállomány összessége.
Brāhmaṇa (1) A négy Veda himnuszaihoz prózában írt szabályok és ezek magyarázatainak gyűjteménye. (2) Az ősi indiai varṇāśrama társadalmi rendszerben a papi, értelmiségi osztály.
brahma-rākṣasa Emberevő démon, aki megelőző életében elbukott brāhmaṇa volt.
Brahma-saṁhitā Ősi szanszkrit szentírás, mely Brahmā Govindának (Kṛṣṇának) ajánlott imáit tartalmazza. Śrī Caitanya Mahāprabhu bukkant rá egy déli-indiai templomban.
Buddha Kṛṣṇa egy inkarnációja, aki időszámításunk előtt, az 5. században élt. Alászállásának oka
az volt, hogy hatást gyakoroljon az ateistákra és meggyőzze őket: hagyjanak fel a szükségtelen
állatáldozatok bemutatásával.
C
Caitanya Mahāprabhu (1486–1534) Az Úr Kṛṣṇa, aki saját hívének alakját öltötte magára. A
nyugat-bengáli Navadvīpában jelent meg; a tiszta istenszeretet felébresztése érdekében Kṛṣṇa
szent neveinek közös éneklését (saṅkīrtana) hirdette.5
Caitanya-caritāmṛta Lásd:Śrī Caitanya-caritāmṛta.
caṇḍāla „Érinthetetlen”, azaz olyan személy, aki a védikus társadalmi rend (varṇāśrama) négy fő
kasztján kívül esik. Gyakran azokra a személyekre használták, akik halottakkal foglalkoztak,
például hullaégetők, vagy vadászok és húsevők.
Caitanya-vaiṣṇavizmus Lásd: gauḍīya-vaiṣṇava.
cāturmāsya Négy hónapig (júliustól októberig, az esős évszakban) tartó szigorú lemondás. A
fogadalomnak, melyet e négy hónap idejére tesz valaki, az a valódi célja, hogy a lehető
legkevesebbre csökkentse az érzékkielégítést. Aki betartja a cāturmāsya fogadalmát, az az év négy
hónapján át nem borotválkozik, tartózkodik bizonyos ételektől, nem eszik kétszer egy nap, s nem
mozdul ki otthonából.
D
daiva Isteni.
daiva-varṇāśrama A vaiṣṇavákból álló varṇāśrama.
darśana Szó szerinti jelentése: látás, látásmód. A hat darśana a védikus filozófia hat fő irányzata.
Daśārha A Yadu nemzetség egyik ágának alapítója.
deva Az anyagi világ működését irányító nagyhatalmú élőlények, mintegy természeti istenségek
(félistenek); számuk 33 millió.
dharma A védikus szentírások egyik többjelentésű, egyetlen szóval nem fordítható
kulcskifejezése. Néhány jelentése: alapvető tulajdonság; kötelesség; a világrenddel összhangban
álló, helyes cselekvés; törvény; vallás.
dharma-śāstra A varṇāśrama viszonyait és működését szabályozó törvénykönyv.
dhīra Aki az anyagi világ kiszámíthatatlan változásai ellenére zavartalan; józanság.
Dhṛtarāṣṭra A Kauravák apja, a Pāṇḍavák nagybátyja.
dhyāna Meditáció. A jóga egyik központi eleme és gyakorlata.
dhyāna-yogī „Aki meditál.”
dīkṣā-guru Avatást adó lelki tanítómester.
dhoti Hagyományos indiai férfi ruhadarab: egy hosszú anyag, amelyet meghatározott módon a
derék köré tekernek, gyakran bokáig érve. A dhoti viselése a tisztaság, egyszerűség és
hagyománytisztelet jele a védikus kultúrában.
Durgā Az Úr Śiva felesége, az anyagi természetet irányító istennő.
Duryodhana Dhṛtarāṣṭra elsőszülött fia, a száz testvér vezetője, a Pāṇḍavák első számú riválisa.
dvādaśī A teliholdat, illetve az újholdat követő tizenkettedik nap, ekādaśī után.6
dvaita-vāda A kettősség tana. A hindu filozófiai iskolák egyike. Fő tanítása szerint (amely egyezik
a vaiṣṇava felfogással) az egyéni élőlény (jīva) nem azonos a legmagasabb metafizikai realitással
(a Brahmannal), hanem örök természete szerint annak különálló szerves része.
dvāpara-yuga A négy egymást követő yuga közül a harmadik.
dvija Kétszer született, azaz lelki avatásban részesült személy, a varṇāśramában a brāhmaṇák, a
kṣatriyák és a vaiśyák.
dyutam Szerencsejáték vagy kockajáték.
E
eho bāhya Külsődleges dolog. Caitanya Mahāprabhu tanításában arra utal, amikor bizonyos
vallásos gyakorlatokat vagy rituálékat a végső lelki célnál kevésbé lényegesnek tekintenek.
ekādaśī Különleges nap minden telihold és újhold utáni tizenegyedik napon, ami arra szolgál,
hogy még többet gondoljunk Kṛṣṇára. Az előírások szerint ilyenkor nem szabad gabonát és
hüvelyeseket fogyasztani.
G
gandharvák A félistenek énekesei és táncosai.
garbhādhāna A gyermek nemzését megelőző tisztító szertartás. A védikus irodalom
Garbhādhāna-saṁskārának hívja azt a folyamatot, ami a jó tulajdonságokkal rendelkező gyermek
nemzését szolgálja.
Garga Muni A Yadu-dinasztia családi papja.
Garuḍa Az Úr Viṣṇu madártestű, nagy bhaktája, aki az Úr Viṣṇut hordozza a hátán.
gauḍīya-vaiṣṇava A vaiṣṇava, vagyis Viṣṇut és Kṛṣṇát tisztelő vallás India bengáli régiójából,
Caitanya Mahāprabhutól induló ága.
gauḍīya-vaiṣṇavizmus Lásd: gauḍīya-vaiṣṇava.
Gāyatrī-mantra A Ṛg-veda egyik közismert és tiszteletben álló mantrája. Nevét az egyik védikus
versmértékről, a gāyatrīról kapta, amelyben íródott.
Goloka Az a lelki bolygó, mely Isten királyságában a legmagasabban helyezkedik el; az Úr Kṛṣṇa
hajléka.
Gopāla Bhaṭṭa Gosvāmī (1503–1578) Caitanya Mahāprabhu hat kiemelkedő követője, a
vṛndāvanai Gosvāmīk egyike. Több könyvet írt a gaudīya-vaiṣṇava rituálék és lelki gyakorlatok
helyes végzéséről.
gopīk Vṛndāvana tehénpásztorlányai; azok a bhakták, akik önmagukat leginkább átadják
Kṛṣṇának, Kṛṣṇa legbensőségesebb bhaktái.
gosvāmī (goswami) „Az érzékek ura.” Általában olyan személyek neveit jelzi, akik a lemondott
rend tagjai.7
Gosvāmīk, vagy hat Gosvāmī Caitanya Mahāprabhu hat bensőséges követője, akik a 15–16.
században éltek. Aszketikus életmód gyakorlása mellett könyveikben összefoglalták és
rendszerezték az Úr Caitanya tanításait.
gotra A családi leszármazási vonalat jelöli, különösen a brāhmaṇák, de más varṇák körében is. A
gotra kifejezi, hogy egy személy melyik ősi szent bölcstől (ṛṣi) származik, tehát egy pátriarchális
klánt vagy vérvonalat jelent. A házasságoknál fontos szerepet játszik: azonos gotrából származók
nem házasodhatnak össze, mert azt rokonházasságnak tekintik. A különböző gotrákat egyes
ṛṣikhez kötik, például: Kaśyapa, Bharadvāja, Vasiṣṭha, Gautama, Atri, Viśvāmitra, Agastya, stb.
Govinda A Legfelsőbb Úr, Kṛṣṇa egy neve: „Aki örömet ad a földnek, a teheneknek és az
érzékeknek.”
gṛhastha A védikus társadalmi rendszer családfenntartó tagja; aki családját a Kṛṣṇa-tudat útján
vezeti; a védikus lelki rendek közül a második.
gṛhastha-āśrama Lásd: gṛhastha.
guṇa Kötőerő. A hindu filozófia szerint három kötőerő van jelen – különböző arányban – minden
anyagi megnyilvánulásban és az élőlények testében: a jóság (sattva), a szenvedély (rajas) és a
tudatlanság (tamas).
guru „[A tudástól] súlyos.” Lelki tanítómester.
gurukula A guru iskolája. A védikus varṇāśramában a brāhmaṇa, a kṣatriya és a vaiśya családban
született fiúk tanulnak itt.
guru-paramparā Lelki tanítók generációkon átívelő láncolata, amelynek köszönhetően a
transzcendentális tudás korszakról korszakra átadódik.
H
haṁsa (1) Hattyú. (2) A satya-yugában létező egyetlen társadalmi rend.
Hare Kṛṣṇa mantra vagy mahá-mantra A felszabadulás nagy mantárja, egy tizenhat szóból,
Isten neveiből álló ima: Hare Kṛṣṇa Hare Kṛṣṇa Kṛṣṇa Kṛṣṇa Hare Hare / Hare Rāma Hare Rāma
Rāma Rāma Hare Hare / Hare Kṛṣṇa, Hare Kṛṣṇa, Kṛṣṇa Kṛṣṇa, Hare Hare / Hare Rāma, Hare
Rāma, Rāma Rāma, Hare Hare.
Hari Kṛṣṇa egy neve: „Aki minden akadályt elhárít a lelki fejlődés útjából.”
hari-janāḥ Hari (Isten) emberei, a bhaktái.
Hari-nāmāmṛta-vyākaraṇa Egy Jīva Gosvāmī által alkotott szanszkrit nyelvtankönyv, amelynek
sūtráiban a technikai kifejezések Krisna és társai neveiből állnak.
hari-toṣaṇa Hari (Isten) elégedetté tétele.
Hiraṇyakaśipu Démoni király, akit az Úr inkarnációja, Nṛsiṁhadeva ölt meg.
Hiraṇyākṣa Kaśyapa démoni fia, Hiraṇyakaśipu testvére, akit az Úr Varāha ölt meg.
hlādinī Az Istenség Legfelsőbb Személyisége belső energiájának (śakti) azon aspektusa, amely
tiszta lelki boldogságot, gyönyört és szeretetet nyújt. Az Úr transzcendentális gyönyörenergiája.8
Śrīmatī Rādhārāṇī képviseli teljes mértékben a hlādinī-śaktit, és általa tapasztalható meg a
legmagasabb szintű transzcendentális szeretet.
I
Indra Az irányító félistenek vezetője és a mennyei bolygók királya.
Īśopaniṣad A 108 upaniṣadnak nevezett alapvető védikus szentírás egyike.
Īśvara A legfelsőbb irányító.
Īśvara Purī Śrī Caitanya Mahāprabhu lelki tanítómestere. Találkozásuk és az Úr Caitanya avatása
Gayában történt.
itihāsa Szó szerinti jelentése: „történelem”. A védikus irodalom nagy eposzai, a Mahābhārata és
a Rāmāyaṇa.
J
Jamadagni A hét önmegvalósított bölcs egyike, Paraśurāma apja.
japa Kṛṣṇa szent neveinek imaláncon való halk recitálása.
jīva Az élőlény, aki egy örök lélek. Egyén, de a Legfelsőbb Úr szerves része.
Jīva Gosvāmī (1513–1598) Caitanya Mahāprabhu hat kiemelkedő Gosvāmī-követőjének egyike.
Számos lényeges művet írt a bhakti-yoga teológiájáról és gyakorlatáról.
jīvātmā Lásd: jīva.
jñāna Tudás.
jñāna-kāṇḍa A védikus irodalom azon művei, amelyek a transzcendentális tudással (jñāna), az
anyag és a transzcendencia elkülönítésével foglalkoznak (például az upaniṣadok és a Vedānta-
sūtra).
jñāna-yoga Az a jógarendszer, amelynek középpontjában a védikus írásokban foglalt
transzcendentális tudás minél mélyebb megértése áll.
jñāna-yogī Aki tudásszerzéssel közelíti meg a Legfelsőbbet; aki alapvetően intellektuális jógát
gyakorol oly módon, hogy igyekszik megkülönböztetni az anyagot a lélektől.
jñānī A tudás művelője, az empirikus spekuláció híve.
K
kaitava-dharma Csaló vallás.
kaivalya Az a felszabadulás, mely a személyiség nélküli Isten imádatának az eredménye;
beleolvadás az Úrból kiáradó Brahman-ragyogásba.
kajjala Korom, mellyel a szem közvetlen környékét festik feketére; fekete szemfesték.
kali-kor vagy kali-yuga A jelenlegi védikus történeti kor (a negyedik és utolsó a négy
folyamatosan degradálódó korszak körforgásában), amely több mint 5100 évvel ezelőtt kezdődött.9
Hanyatló spirituális tudás, és ennek következtében az emberi civilizáció hanyatlása jellemzi. „Az
ellenségeskedés és képmutatás kora.”
kāma Kéjvágy; az érzékek kielégítésére való vágy.
Kaṁsa A Bhoja-dinasztia démonikus királya, Kṛṣṇa anyai nagybátyja.
kāṇḍa Jelentése: ’fejezet’. Egyes védikus írásokban a fejezetek, vagy tudásterületek megjelölésére
használt kifejezés.
kaniṣṭha-adhikārī vagy -bhakta Olyan hívő, aki lelki gyakrolatait tekintve kezdő; még csekély a
hite és a tudása.
Kapila Az Úr Kṛṣṇa inkarnációja, aki részletesen kifejtette a sāṅkhya filozófiát; a Śrīmad-
Bhāgavatamban anyjának, Devahūtinak tanította azt.
karaṇa Érzékek, érzékszervek.
karma „Cselekvés”; cselekvés, mely hozzájárul az anyagi test kialakulásához; bármely anyagi
tett, melynek később visszahatása lesz; az anyagi visszahatás, mely az anyagi tettek
következménye.
karma-kāṇḍa A védikus irodalom azon művei, amelyek az evilági élvezetet keresőknek szólnak,
a félistenek imádatára bátorítanak, és ehhez kapcsolódó himnuszokat tartalmaznak.
karma-mīmāṁsā A hat fő védikus filozófia egyike, mely azt állítja, hogy a természet finomfizikai
törvényei mindenkit a saját tettei alapján jutalmaznak és büntetnek, egy független Istennel nem
számolva.
karma-kṣetra A tettek mezeje, a test.
karma-yoga Általános értelemben az a jógarendszer, amely a helyes cselekvést hirdeti a
tökéletesség elérésének útjaként. Az e szellemben végzett önzetlen, kötelességszerű cselekvés
mentes a munka eredményére való vágytól. A Bhagavad-gītāban: cselekvés Kṛṣṇa-tudatban; Isten
megismeréséhez vezető út, melynek során az ember munkájának a gyümölcsét ajánlja fel Istennek.
Karma-yogī Az a gyakorló, aki a karma-jóga elvét követi: kötelességeit Istennek ajánlja fel,
lemondva a cselekedetei gyümölcséről.
karmī Aki karmát (gyümölcsöt hozó cselekedeteket) végez azok gyümölcséért.
Kātyāyanī Az anyagi energia személyisége. Durgā, Kālī stb. néven is ismerik.
Kavi-karṇapūra Gosvāmī Tizenhatodik századi költő, szanszkrit verseiről és színdarabjairól
híres. Śrī Caitanya Mahāprabhu egyik kiemelkedő követője.
kāyastha Hindu kaszt. Azokra utal, akik hűséges szolgaként nagyon jól értenek az üzlethez és az
igazgatáshoz.
kīrtana Isten neveinek éneklése.
Kṛṣṇa Az Istenség Legfelsőbb Személyisége, az anyagi és a lelki világ végső forrása, aki
személyes formájában örökké a lelki világ legfelsőbb bolygóján, Goloka Vṛndāvanában él.10
Kṛṣṇadāsa Kavirāja Gosvāmī (1496–?) – a Caitanya Mahāprabhu életrajzát és tanításait
tartalmazó Caitanya-caritāmṛta szerzője.
Kṛṣṇa-dvaipāyana Vyāsa Lásd: Vyāsadeva.
kṛṣṇa-līlā Az Úr Kṛṣṇa transzcendentális kedvtelései.
Kṛṣṇa-sandarbha Jīva Gosvāmī hatkötetes Ṣaḍ-sandarbha című művének második kötete,
amelyben a szerző a szentírások és a logika alapján meghatározza az Úr Kṛṣṇa iránti odaadás
kiemelkedő helyzetét.
kṣatriya A varṇāśrama négy foglalkozási rendjéből a második. Vezető harcos, politikus vagy
uralkodó, aki más embereket vezet és védelmez.
kṛta-yuga A négy korszak (yuga) közül az első, a legtisztább korszak, más néven satya-yuga („az
igazság kora”), amikor az emberek hosszú életűek, erényesek, és a vallás minden eleme teljes
mértékben jelen van.
kṣetra „Mező”; a megkötött lélek számára „a tettek mezeje”, az anyagi test.
kṣetra-jñā Aki tudatában van a testnek.
Kṣīrodakaśāyī Viṣṇu Az Úr Viṣṇu helyhez kötött formája, aki Felsőlélekként minden élőlény
szívében jelen van.
kuṅkuma Piros kozmetikai púder.
Kuntī A Pāṇḍavák anyja és az Úr Kṛṣṇa nagynénje, akit Pṛthā néven is ismernek.
Kurukṣetra Szent hely körülbelül 140 km-re Új-delhitől. Itt vívták a Mahābhārata csatáját, és itt
beszélte el Kṛṣṇa a Bhagavad-gītāt.
L
Lakṣmī A szerencse istennője és a Legfelsőbb Úr, Nārāyaṇa örök hitvese.
līlā Isten vagy emelkedett híveinek cselekedete, kedvtelése.
M
Madhva 13. századi vaiṣṇava lelki tanítómester, aki a „vegytiszta kettősség” istenhívő filozófiáját
prédikálta, amely azt tanítja, hogy Isten és az élőlények mindig egyértelműen különállók
egymástól.
mādhurya Édes báj, lágyság, szeretetteljes, szerelmes vonzerő. Kṛṣṇa szeretetteljes, meghitt
megjelenésének és kedvteléseinek gyönyörű, közvetlen és bensőséges természete, amit Kṛṣṇa
Vṛndāvanában mutat meg.
Madhvācārya Lásd: Madhva.
madhyama-bhakta Haladó lelki gyakorló, akinek már szilárd a hite, de még nem elég nagy a
tudása.
madhyama-adhikārī vagy bhakta Közepes szintű, vagy haladó lelki gyakorló. Erős a hite és jól
ismeri aszentírásokat, de még nem tud mindenkit meggyőzően érvelni azok alapján.11
Mahā Viṣṇu A Legfelsőbb Úrnak az a kiterjedt alakja, akitől az anyagi univerzumok származnak.
Mahābhārata A védikus irodalom leghosszabb és egyik legismertebb epikus műve, amely
erkölcsi és filozófiai tanításokkal színesítve az uralkodói dinasztia történetét és viszályait,
legfőképp az öt Pāṇḍava fivér viszontagságait mutatja be.
mahājana Hiteles tekintély, tiszta bhakta. Tizenkét mahājana van: Brahmā, Nārada Muni, Śiva,
a Kumārák, Kapila, Manu, Prahlāda, Janaka, Bhīṣma, Bali, Śukadeva Gosvāmī és Yamarāja.
mahāpurāṇa A számos purāṇa nevet viselő írás közül a tizennyolc legfontosabb purāṇa
csoportja.
mahārāja Egy király nevének jelzője; kormányzó vagy a lemondott rend tagja (sannyāsī).
mahat-tattva A teljes anyagi energia eredeti, megkülönböztetésektől mentes formája, melyből az
anyagi világ megnyilvánul.
Mahendra Az Úr Indra, a mennyek királya.
Mānasa-gaṅgā Szent folyó Vṛndāvanában, a Govardhana-hegy lábánál.
Mānava-dharmaśāstra Lásd: Manu-saṁhitā.
maṅgala Kedvező, áldást hozó, szerencsés.
maṅgalācaraṇa Áldásos invokáció, áldáskérés. A művek elején álló dicsőítő és áldáskérő versek,
amelyekben Istent és a lelkitanítómestert dicsőítik.
mañjarī A tulasī-növény apró, bíborszínű virága; Śrī Rādhā kisleány segítői.
mantra Man – elme, tra – felszabadítani; tiszta hang, melyet meditációban hallva az elme
felszabadul anyagi hajlamaitól és az illúziótól. Transzendentális hang; védikus himnusz; ima;
folytonos ismétlés.
Manu-saṁhitā A varṇāśrama működését szabályozó legősibb törvénykönyv, amit az Úr Viṣṇu
adott át Brahmānak, Brahmā pedig a bölcseknek.
Martyaloka „A halál világa”; a föld.
maṭha Templom, kolostor.
Mathurā Az Úr Kṛṣṇa lakhelye Vṛndāvana közelében, ahol megszületett, s ahová később,
gyermekkori vṛndāvanai kedvtelései után visszatért.
mauṣala-līlā A Yadu-dinasztia megsemmisülésének „kedvtelése”.
māyā „Az, ami nincs”; illúzió, káprázat, megtévesztés, feledékenység.
Māyāpur Az Úr Caitanya Mahāprabhu születési helye Nyugat-Bengálban, Indiában. Az ISKCON
központja is itt található.
māyāvāda (1) A személytelen filozófia, melyet elsőként Śaṅkarācārya népszerűsített. A végső
állapotában forma nélküli Isten és élőlény korlátlan egységét mondja ki, a megnyilvánult
természetről pedig azt tartja, hogy nem valóságos. (2) Az a filozófia, mely szerint minden egy, az12
Abszolút Igazság pedig nem egy személy. Māyāvādīknak nevezik azokat, akik a māyāvāda
filozófia elveit vallják.
mīmāṁsā Egy adott mīmāṁsā azt a szempontot jelenti, amely segítségével az Abszolút Igazság
után kutató ember megpróbálja megérteni a védikus irodalom tanításait. Ezen interpretációs
rendszerek másik megnevezése: a hat darśana.
mokṣa Felszabadulás az anyagi kötelékek alól.
mūḍha Ostoba vagy gazember, aki olyan, mint egy szamár.
mukti A megkötött lélek megszabadulása az anyagi tudat fogságából.
mūrti Isten valamelyik inkarnációjának meghatározott anyagi elemekből készült formája.
N
Nanda Mahārāja Kṛṣṇa apja Vṛndāvanában.
namaḥ Hódolat, tisztelet ajánlása.
nāma Név.
Nārada Muni Híres védikus bölcs, a vaiṣṇava tanítványi láncolat tagja, aki számos szentírás
történeteiben feltűnik. Húros hangszerén, vīṇáján játszva utazik szerte az univerzumban. A
történetekben híreket visz, történetek mesél és megvilágosító erejű bölcsességet oszt meg más
szereplőkkel.
Nārada-pañcarātra Lásd: pañcarātra.
Narahari Sarakāra Caitanya Mahāprabhu kedvelt bhaktája, a Śrī Kṛṣṇa-bhajanāmṛta szerzője.
Nārāyaṇa Az Úr Kṛṣṇából kiáradt fenséges négykarú alak, a Legfelsőbb Úr, aki minden élőlény
nyugvóhelye; az Úr Viṣṇu.
Nārāyaṇa Svāmī (1921–2010) Bhakti Prajñāna Keśava Mahārājának, Śrīla Prabhupāda
istentestvérének és sannyāsa-gurujának a tanítványa. Śrīla Prabhupāda eltávozása után sok
korábbi ISKCON-bhakta vált a követőjévé.
Narottama dāsa Ṭhākura (1520-ismeretlen) Híres vaiṣṇava lelki tanítómester a Śrī Caitanya
Mahāprabhutól alászálló tanítványi láncban. Odaadással teli dalai tették híressé.
niṣkiñcana Nincs vágya arra, hogy az anyagi világot élvezze, teljesen lemondott életet él.
nivṛtti Elkülönülés, az önmegvalósítás útja. A világi, érzékkielégítő tevékenységektől való
elfordulás, a belső lelki élet felé való fordulás.
nyāya Szó szerinti jelentése: logikai érv, következtetés. A logika rendszerét bemutató írásokat
sorolják a nyāya irodalomhoz. A hat védikus filozófiai rendszer egyike.
nyāya-prasthāna A védikus tudomány logikai megközelítését tartalmazó tanítás (például a
Vedānta-sūtra és bizonyos magyarázatai).
P13
Padma-purāṇa A tizennyolc legfőbb purāṇa (védikus történelmi szentírás) egyike.
pānam Ital, ivás.
pañcarātra Leírások Isten különféle kiterjedéseiről, inkarnációiról, különösen a mūrti–
inkarnációkról és azok imádatának részleteiről, valamint a meditáció gyakorlati szabályairól. A
védikus hagyomány száznyolcat tart számon, a leghíresebb a Rādhā-Kṛṣṇa imádatát leíró Nārada-
pañcarātra.
Pañca-tattva Az Istenség Legfelsőbb Személyiségének a kali-yugában együtt megjelent
inkarnációja és örök társai, belső energiái: Śrī Kṛṣṇa Caitanya Mahāprabhu, Nityānanda Prabhu,
Advaita Ācārya, Gadādhara Paṇḍita és Śrīvāsa Ṭhākura.
pāñcarātrika Az Úrnak végzett odaadó szolgálatot szabályozó rendszer, amelyet a kali-yugában
alkalmaznak a védikus rendszer helyett.
Pāṇḍavák Az öt jámbor Pāṇḍava testvér: Yudhiṣṭhira, Bhīma, Arjuna, Nakula és Sahadeva. Az
Úr Kṛṣṇa közeli barátai voltak, a Kurukkal vívott kurukṣetrai csata győzteseiként ők váltak a világ
irányítóivá.
Pāṇini Kb. Kr. e. 4. századi nyelvész az ősi Indiában. Aṣṭādhyāyī című munkája a legrégebbi
fennmaradt nyelvtankönyv, ami a szanszkrit nyelv szabályait közel 4000 sūtrában (rövid
kijelentésben) foglalja össze.
paramahaṁsa (1)A lelki ösvény legmagasabb szintjén álló személy; a hattyúhoz hasonlatos
bhakta, aki sohasem irigy másokra. (2) A sannyāsa legmagasabb szintje.
Paramātmā A Felsőlélek; a Legfelsőbb Úr helyhez kötött formája, aki minden testet öltött élőlény
szívében ott lakozik és az anyagi természet egészét áthatja.
paramparā Lásd: guru-paramparā.
Paraśurāma A Legfelsőbb Úr inkarnációja, aki huszonegy egymást követő generációját
pusztította el a törvénytelen uralkodói osztálynak.
para-upakāra Mások valódi (lelki) javának előmozdítása, mások javára cselkedni. Caitanya
Mahāprabhu tanításában az élet célja, hogy másokat a Legfelsőbbel való kapcsolat felé segítsünk.
paribhāṣā-sūtra Egy teológiai témájú könyv azon kulcskijelentése, amely összefoglalja a könyv
célját és végső üzenetét, és/vagy a mű legfontosabb állítása/definíciója, amelynek fényében a
könyv egésze értelmezendő.
Parīkṣit Mahārāja Nagy védikus király, Kṛṣṇa bhaktája, aki Śukadeva Gosvāmītól hallotta a
Śrīmad–Bhāgavatamot, és így érte el a végső tökéletességet.
parva A Mahābhārata 18 könyve, azaz fejezete.
Patañjali Kb. Kr.e. 4–3. század. A Yoga-sūtra szerzője. Műve a tradicionális jógagyakorlás
filozófiai alapjait mutatja be.
piṇḍa Gömbölyű étel, pl. rizsgolyó. A halottaknak felajánlott étel a piṇḍa-dāna szertartáson.14
Prabhupāda, A. C. Bhaktivedanta Swami (1896–1977) Abhay Charan De néven született
Kalkuttában. A Kṛṣṇa-tudat Nemzetközi Közösségének alapító ācāryája, a vaiṣṇavafilozófiát
bemutató számos könyv fordítója, magyarázója és szerzője.
Pradyumna Az Úr Kṛṣṇa négy elsőként kiterjedt formájának egyike a lelki világban.
Prahlāda (Mahārāja) Az Úr Kṛṣṇa nagy bhaktája, akit ateista apja, Hiraṇyakaśipu különféle
kínzásoknak vetett alá, az Úr azonban védelmet nyújtott neki, s végül személyesen megmentette.
prakṛti Anyagi természet, Kṛṣṇa energiája; a férfi puruṣa által élvezett női elv.
prakṛti-janāḥ Az anyagi természetben élő, akötőerők befolyása alatt álló élőlények.
prakṛty-atīta-janāḥ Azok az élőlények, akik túllépték a három kötőerő befolyását, és lelki szinten
élnek, Kṛṣṇa szeretetteljes odaadó szolgálatát végezve.
prakāṣa Fény, ragyogás, megnyilvánulás.
pramā Igaz tudás.
pramāṇa Bizonyíték. A tudásnak azokra a forrásaira utal, melyeket érvényesnek tartanak.
prāṇāyāma Légzésszabályozás az aṣṭāṅga-yogában, a jógarendszer nyolc lépcsőfoka közül az
egyik.
prasāda „Kegy”; olyan étel, melyet Kṛṣṇa örömére készítenek és odaadással ajánlanak fel Neki.
prasthāna-traya Hármas kánon vagy hármas alap. A kifejezés a védikus irodalom eredet szerinti
felosztásában a védikus tudás három forrására – śruti, smṛti, nyāya – utal.
pratyakṣa Közvetlen érzékelés, a védikus tudásszerzés öt szintje közül az első, melyre úgy
tekintenek, mint a tudás alsóbbrendű, nem egyértelmű bizonyítéka.
pravṛtti A világi élet és érzékkielégítés felé irányuló tevékenység útja. A védikus tanítások szerint
a kezdő ember ezen az úton halad, míg a nivṛtti az ebből való visszafordulást jelenti a lelki élet
felé.
prayojana A védikus tudás azon részei, amelyek a spirituális gyakorlat által elérendő lelki élt
határozzák meg.
prema Tiszta istenszeretet.
prema-bhakti Az Úr Kṛṣṇa iránti tiszta szeretet, az odaadó szolgálat fejlődésének legmagasabb
szintje.
puṇya-karma A tavak ásása.
purāṇa Az ősi védikus írások egyik csoportja. Az ebbe a kategóriába tartozó, változatos témákat
érintő könyvek főként vallási jelentőségű, ősi történeteket, magát a történelmet tartalmazzák.
Tizennyolc fő és tizennyolc mellék-purāṇa létezik, melyeket ötezer évvel ezelőtt Vyāsadeva
állított össze Indiában. Az univerzum teremtését, a Legfelsőbb Úr inkarnációit, a szent királyok
dinasztiáit stb. tárgyalják.
puruṣa Az élvező, a hím; az élőlény vagy a Legfelsőbb Úr.15
puruṣa-avatārák Kṛṣṇa három Viṣṇu-kiterjedése, akik az anyagi világ teremtését és fenntartását
végzik.
R
Rādhā vagy Rādhārānī Lásd: Śrīmatī Rādhārāṇī.
rāga (1)Spontán, ösztönös odaadás. (2) Hindu zenei motívum.
rāgānuga-bhakti Spontán, ösztönös odaadó szolgálat. Ezen a szinten a lelki élet gyakorlását nem
a szentírások szabályainak kötelező volta és a lelki tanítómester utasítása, hanem a Kṛṣṇa odaadó
szolgálata iránti ösztönös ragaszkodás motiválja.
Raghunātha Bhaṭṭa Gosvāmī 1505–1579. Caitanya Mahāprabhu hat bensőséges követője, a
gosvāmīk egyike. Kiemelkedő tisztelet övezi a gaudīya-vaiṣṇava lelki gyakorlatok példamutató
végzéséért.
Raghunātha Dāsa Gosvāmī 1495–1586. Caitanya Mahāprabhu hat bensőséges követője, a
gosvāmīk egyike. Az egyszerűség, valamint a világi dolgokról való lemondás megtestesítőjeként
tisztelik.
rājasūya-yajña Összetett védikus áldozat, amelynek végrehajtója megalapozza a világ feletti
uralmát.
rajo-guṇa A szenvedély kötőereje.
rākṣasa Egyes védikus történetekben, így a Mahābhāratában és a Rāmāyaṇában szereplő
emberszerű, általában rossz jellemű, embert is evő lény.
Rāmacandra A Legfelsőbb Úr tökéletes királyként megjelenő inkarnációja.
Rāmānujācārya A śrī-sampradāyához tartozó tizenegyedik századi nagy vaiṣṇava lelki
tanítómester.
Rāmāyaṇa A védikus irodalom egyik legismertebb epikus műve. Rāma, a királyi szerepet játszó
isteni inkarnáció száműzetésbe kerül, melynek során kiszabadítja feleségét, Sītāt az őt elrabló
démonikus uralkodó fogságából.
rasa Az Úr és az élőlény közötti örök kapcsolat; a kapcsolat édes íze, különösen Kṛṣṇa és a lélek
között.
rāsa-tánc Az Úr Kṛṣṇa tánca a vṛndāvanai tehénpásztorlányokkal. A tiszta lelki szeretet kölcsönös
megnyilvánulása az Úr és legfejlettebb, legbensőségesebb szolgái között.
rasa-varjam Az íztől, azaz az érzéki örömöktől megválva.
ṛtvik Szertartást végző pap, az áldozat lebonyolítója.
rūpa Forma, megjelenés, alak.
Rūpa Gosvāmī 1489–1564 Caitanya Mahāprabhu hat kiemelkedő követőjének, a Gosvāmīknak a
vezetője. A gaudīya-vaiṣṇava hagyomány kiemelkedő írója és filozófusa.
S16
śabda A védikus írások, amelyeket tévedhetetlen lelki hangvibrációként fogadnak el a védikus
hagyományban. A tudás legvégső forrása.
sādhana Az odaadó szolgálat kezdeti szakasza, a szabályokhoz kötött gyakorlás.
sādhana-bhakti Az odaadó szolgálat gyakorlata.
sahajiyā Ál-bhakta, aki utánozni próbálja Kṛṣṇa kedvteléseit.
śaivizmus vagy śivaizmus A hinduizmus egyik ága. Követői Śivát tekintik az elsődleges és
legfőbb istenségnek.
śālagrāma-śilā Az Úr Nārāyaṇa természetes, kő formájában megjelenő mūrtija.
samādhi Az elme és az érzékek teljes elmerülése a Legfelsőbb Istenben és az Ő szolgálatában.
sambandha A védikus tudás azon részei, amelyek a létezőket és azok kapcsolatát magyarázza el.
sambandha-abhidheya-prayojana A védikus szentírások tanításai három területre irányulnak: a
sambandha a létezőkkel és azok egymással való kapcsolatával foglalkozik, az abhidheya a
spirituális gyakorlatot magyarázza el, a prayojana pedig a gyakorlat által elérendő célt határozza
meg.
saṁhitā Szó szerinti jelentése: „összeállított”, „gyűjtemény”, vagy „tervszerűen szerkesztett
szövegek és versszakok”. A kifejezés a vedák azon szövegeire is utal, amelyek mantrákat,
himnuszokat, imákat és áldásokat tartalmaznak.
sampradāya „Közösség”; lelki tanítómesterek és követőik tanítványi láncolata.
saṁsiddhi Teljes tökéletesség, amikor az ember odaadó szolgálatba kezd.
saṁskāra Védikus tisztító szertartás, ami kedvező benyomást, hatást okoz.
Saṁskāra-dīpikā A tisztító szertartásokra rávilágító lámpás.Gopāla Bhaṭṭa Gosvāmī műve, ami
a sannyāsīk (a lemondott rend tagjai) számára előírt kötelességeket és viselkedést ismerteti.
saṁvit Az Istenség Legfelsőbb Személyisége három fő energiája közül (sandhinī, hlādinī és
saṁvit) az örök tudás energiája.
Sanātana Gosvāmī 1488–1558 Caitanya Mahāprabhu hat kiemelkedő követője, a Gosvāmīk
közül a legidősebb. A gaudīya-vaiṣṇava hagyomány kiemelkedő írója és filozófusa.
sanātana-dharma „A lélek örök tevékenysége”; az élőlény örök vallása, a Legfelsőbb Úr
szolgálata.
sandhinī Az Istenség Legfelsőbb Személyisége három fő energiája közül (sandhinī, hlādinī és
saṁvit) az örök lét energiája.
Śaṅkarācārya Śiva inkarnációja, aki Dél-Indiában jelent meg a hetedik században, hogy
helyreállítsa a Vedák autoritását egy olyan korban, amikor Indiában a Vedákmeghatározó szerepét
tagadó buddhizmus uralkodott.
Saṅkarṣaṇa Az Úr Kṛṣṇa négy elsőként kiterjedt formájának egyike a lelki világban; Balarāma
másik neve, melyet Garga Muni adott neki.17
sāṅkhya Anyag és lélek analitikus megkülönböztetése, valamint az odaadó szolgálatnak az az útja,
melyet az Úr Kapila, Devahūti fia mutatott be.
saṅkīrtana A Legfelsőbb Úr, Kṛṣṇa közös vagy nyilvános dicsőítése, különösen szent neveinek
éneklésén keresztül.
saṅkīrtana-yajña Isten szent neveinek, a Hare Kṛṣṇa mahā-mantrának a közös éneklése, melyet
Śrī Caitanya Mahāprabhu és társai mutattak be a Földön. A védikus írások ezt az áldozati formát
javasolják e korban Isten elégedettsége és az ember lelki felemelkedése érdekében.
śānta-rasa Semleges hangulatú kapcsolat a Legfelsőbb Úrral.
sannyāsa-āśrama Lásd: sannyāsī.
sannyāsī A varṇāśrama négy védikus lelki rendje közül a negyedik; a lemondott rend.
sarvopādhi-vinirmukta Minden anyagi jelzőtől, azonosítástól mentes. A tiszta bhakti feltétele,
hogy az ember megszabaduljon minden testi, társadalmi, nemzeti vagy ideiglenes azonosságtól.
śāstra Bármely kinyilatkoztatott szentírás; védikus irodalom.
sat-cid-ānanda (vigraha) Isten örökkévaló, örök tudással és gyönyörrel áthatott formája.
Sat-kriyā-sāra-dīpikā A lelki ceremóniák lényegére rávilágító lámpás.Gopāla Bhaṭṭa Gosvāmī
műve, ami a gṛhasthák (a családos rend tagjai) számára előírt kötelességeket és viselkedést
ismerteti.
sattva-guṇa A jóság kötőereje.
Satya-loka Az Úr Brahmā lakhelye, az anyagi univerzum legfelső bolygója, amit Brahma-lokának
is neveznek.
satya-yuga A kozmikus idő egymást követő négy korszakából vagy yugájából az első.
satyam Igazság.
śaucam Tisztaság.
sautrāmaṇi Védikus tűzáldozat, melyet az Úr Indrának ajánlanak fel.
Sāvitrī-anuvacana A Sāvitrī-mantrával (más néven Gāyatrī-mantra) való felavatás szertartásán
(upanayana) elhangzó recitáció, amely során a tanítvány először kapja meg a mantrát a
tanítómesterétől.
Sāvitrī avatás A Gāyatrī-mantrába való beavatás, amely a második születést (dvija) jelenti.
Śeṣa Nāga Az Úr Balarāma kiterjedt része, egy sokfejű kígyó, aki fekvőhelyként és egyéb
eszközök formájában szolgálja az Úr Viṣṇut. Univerzumok millióit tartja a fejein.
siddha Tökéletességet elért személy, misztikus; félisten a Siddha-lokáról.
siddhānta Filozófiai végkövetkeztetés.
śikṣā-guru Utasítást adó lelki tanítómester.18
Śiva Az Úr speciális inkarnációja, aki mint félisten a tudatlanság kötőerejéért és a teremtett anyagi
világ elpusztításáért felel.
Skanda- purāṇa A tizennyolc fő purāṇa (védikus történelmi szentírás) egyike.
śloka Szanszkrit versforma.
smārta-brāhmaṇa Kaszt-brāhmaṇa, vagyis olyan brāhmaṇa-családban született brāhmaṇa, aki
bár a brāhmaṇákra vonatkozó tisztasági és rituális szabályokat pontosan betartja, de a tudását és a
rituálékat többnyire csak a megélhetése érdekében használja, azok valódi célját – saját és mások
legmagasabb szintű önmegvalósítását – figyelmen kívül hagyva.
smṛti vagy smṛti-prasthāna A védikus tudás mindazon része, amely a négy Veda
kiegészítéseként íródott, és a szentek emlékezetén keresztül nyilvánult meg.
smṛty-ācārya Lásd: Gopāla Bhaṭṭa Gosāmī.
sneha Gyengéd szeretet, különösen az Úr Kṛṣṇa iránt.
śrāddha Az elhunyt rokonok tiszteletére végzett szertartások. Az ősöknek (pitṛ) végzett védikus
áldozat és felajánlás, amely által az elhunyt rokonok lelki felemelkedését és kedvező körülményeit
segítik. A szertartás során ételt, vizet és mantrákat ajánlanak fel.
Śrī Bṛhad-Bhāgavatāmṛta Sanātana Gosvāmī műve, amely a Kṛṣṇa iránti odaadás különféle
megnyilvánulásait mutatja be.
Śrī Caitanya Mahāprabhu Lásd: Caitanya Mahāprabhu.
Śrī Caitanya-caritāmṛta Kṛṣṇadāsa Kavirāja Gosvāmī 16. században született műve Caitanya
Mahāprabhu életéről és tanításairól.
Śrī Īśopaniṣad Az egyik legrövidebb upaniṣad, amely a Fehér Yajur-veda részét alkotja.
śrī mahā-prasāda Az Istenség Legfelsőbb Személyiségének felajánlott, majd az Ő kegyeként
visszakapott étel, amelyet legnagyszerűbb lelki ételnek tekintenek.
Śrīdhara Svāmī A legkorábbi vaiṣṇava kommentátor, aki szövegmagyarázatokkal látta el a
Bhagavad-gītāt és a Śrīmad-Bhāgavatamot.
Śrīla Prabhupāda Lásd: Prabhupāda.
Śrīmad-Bhāgavatam (Bhāgavatam, Bhāgavata–purāṇa) Védikus szentírás, a tizennyolc fő
purāṇa (védikus történelmi szentírás) közül a legkiválóbb. Vyāsadeva írta a Vedānta-sūtra
magyarázataként. Bemutatja az Istenség Legfelsőbb Személyisége megjelenési formáit és azok
kedvteléseit, valamint az Úr nagy híveinek cselekedeteit. A Bhāgavatam filozófiája a Legfelsőbb
Úrnak végzett odaadó szolgálat fontosságát hirdeti.
Śrīmatī Rādhārānī Az Úr Kṛṣṇa belső energiájának megtestesülése női formában. Ő Kṛṣṇa örök
kedvese és legtökéletesebb szolgája a lelki világban.
striyaḥ Nők, hölgyek.
Śrīvatsa A szerencse istennőjének jele az Úr Viṣṇu, illetve Nārāyaṇa mellkasán.19
śruti Hallás útján szerzett tudás, illetve az eredeti védikus írások (a Vedák és az upaṇiṣadok),
melyek közvetlenül a Legfelsőbb Úrtól származnak.
śruti-prasthāna A védikus tudás kinyilatkoztatott, hallott része. Ide tartoznak a négy
vedasaṁhitā, brāhmaṇa, āraṇyaka és upaniṣad részei.
śudra A varṇāśrama társadalmi rendszerben a negyedik rend. A másik három varṇa segítői
tartoznak ide.
Śukadeva Gosvāmī Vyāsadeva fia, nagy szent, aki elbeszélte a Śrīmad–Bhāgavatamot Parīkṣit
királynak, közvetlenül a király halálát megelőzően.
sūnā Irigység, állatmészárlás, mészárszék, állatok leölésének a helyszíne.
śūnya-vāda Az ürességet hirdető tan, lényegében a buddhizmus.
sura-varṇāśrama Lásd: daiva-varṇāśrama.
Sūta Gosvāmī Néhány purāṇa, köztük a Śrīmad–Bhāgavatam egyik elbeszélője, aki a
Naimiṣāranya erdejében idézte fel az összegyűlt bölcseknek Śukadeva Gosvāmī és Parīkṣit
Mahārāja párbeszédét.
sūtra Az indiai irodalmi hagyományban egy tömör aforizma, aforizma-gyűjtemény, tágabb
értelemben ilyen stílusú kézirat, szöveg.
Svabhāva-jā Az ember saját, belső természete. A saját természetből fakadó; az ember eredendő,
belső hajlamából és múltbeli benyomásaiból (saṁskāra) származó viselkedése, amely befolyásolja
döntéseit és cselekedeteit.
Svayaṁ-rūpa Az Istenség Legfelsőbb Személyisége eredeti formája, amely minden más lelki
forma és kiterjedés forrása. A gauḍīya-vaisnava filozófiában Śrī Kṛṣṇa vṛndāvanai alakja a
Svayaṁ-rūpa.
svāṁśa Saját rész, saját kiterjedés. Az Istenség Legfelsőbb Személyisége közvetlen, teljes
hatalommal rendelkező kiterjedései, akik az Ő tulajdonságait és energiáit hordozzák.
svāmī A családi életről lemondott, csak a vallás terjesztésének élő hindu pap, szanszkrit nyelven:
sannyāsī, angolosan: swami.
T
tad-ekātmā Vele azonos lényegű. Az Istenség Legfelsőbb Személyisége olyan kiterjedése vagy
megnyilvánulása, amely ugyanazon isteni lényeget hordozza, de bizonyos tulajdonságokban vagy
kedvtelésekben különbözik.
tamo-guṇa A tudatlanság kötőereje.
tantra Spirituális, vallási gyakorlatok, szertartások.
tapasya Vezeklés; önkéntesen vállalt anyagi nehézségek a lelki fejlődés érdekében.
taṭasthā-dharma Lásd: upadharma.
tattva Igazság.20
Tattva-sandarbha Jīva Gosvāmī hatkötetes Ṣaḍ-sandarbha című művének első kötete, amely
főként episztemológiai (ismeretelméleti) témákkal foglalkozik. Konklúziója szerint a Bhāgavatam
a legmagasabb rendű szentírás; Kṛṣṇa az imádat legméltóbb tárgya; a bhakti-yoga a követendő
folyamat és a prema (istenszeretet) a legfelsőbb cél.
tilaka Áldásos agyagjelek, melyeket a bhakták a homlokukra és a test más részeire festenek fel.
tīrtha-pada-sevā Az Úr lótuszlábának odaadó szolgálata.
tretā-yuga A kozmikus idő egymást követő négy korszakából vagy yugájából a második.
tri-varga A jámbor, vallásos élet három elve, célja: dharma (vallás), artha (anyagi gyarapodás),
kāma (érzékek kielégítése).
tulasī Szent növény, amit nagyon szeret az Úr Kṛṣṇa, s amit Kṛṣṇa bhaktái imádnak.
U
Ujjvala-nīlamaṇi Śrīla Rūpa Gosvāmī tizenhatodik században írt szanszkrit nyelvű műve a
mādhurya-rasa, az Úr Kṛṣṇával való szerelmi kapcsolat teljes tudományáról.
Upadeśāmṛta Rūpa Gosvāmī rövid (tizenegy versszakos) bhakti-jóga tankönyve, amely
bemutatja a bhakti gyakorlását segítő, valamint hátráltató mentalitást és tevékenységeket.
upadharma Másodlagos, köztes vallás, ami nem a lélekkel, hanem a testtel kapcsolatos, pl.
varṇāśrama-dharma.
upanayana Szentelt zsinór ceremónia, amelyre a védikus korban a gurukulába való belépéskor
került sor a felső három varṇa fiúgyermekei esetében.
upāṅga A védikus irodalom tradicionális felosztása szerint az upāṅga kategóriába tartozó művek
a tudás gyakorlati alkalmazását segítik. Négy alterületét a mīmāṁsā, a purāṇa, a dharma-śāstra és
a nyāya körébe tartozó írások képezik.
upaniṣadok A Véda filozófiáját kifejtő 108 szanszkrit értekezés. Az upaniṣad szó jelentése: „Amit
a tanító közelében ülve sajátítunk el.”
upapurāṇa A mahāpurāṇákhoz képest másodlagosnak tekintett purāṇák.
upāsana-kāṇḍa A védikus írások funkció szerinti felosztása szerint azok a művek tartoznak e
kategóriába, amelyek az embert abban segítik, hogy az imádaton keresztül felelevenítse elfelejtett
kapcsolatát a Legfelsőbb Személlyel, Istennel.
uttama-adhikāri vagy bhakta Nagyon fejlett lelki gyakorló, akinek hite megingathatatlan, nagy
tudásával pedig bárkit meg tud győzni.
V
vaidhī-bhakti Kötelességből, a szentírások és a lelki tanítómester által előírt szabályok szerint
végzett odaadó szolgálat.
vaijayantī Az Úr Kṛṣṇa öt különféle színű virágból készült, egészen a térdéig leérő virágfüzére.
Vaikuṇṭha Az anyagi világon túli lelki világ, ahol nincs aggodalom.21
vairāgya Lemondás.
vaiṣṇava A vaiṣṇavizmus a hinduizmus három fő ágának egyike. A vaiṣṇavák Kṛṣṇának, az
Istenség Legfelsőbb Személyiségének vagy valamely formájának (Viṣṇunak és avatāráinak) a
hívei.
vaiśya A varṇāśrama társadalmi rendszerben a harmadik rend. A földművelők, a tehenekgondját
viselők, a kereskedők és a pénzemberek tartoznak ide.
Vāmana A Legfelsőbb Úr törpe-inkarnációja, akinek Bali Mahārāja átadta magát és az egész
birodalmát.
vānaprastha A visszavonultak rendje; a varṇāśrama négy lelki rendjéből a harmadik.
varṇa Védikus társadalom, a varṇāśrama foglalkozási rendje, amelyből négy van. A rendeket az
egyén munkájának a jellege (karma) és a természet kötőerőinek (a guṇáknak) a rájuk gyakorolt
hatása határozza meg.
varṇāśrama A védikus társadalmi rendszer, mely négy társadalmi osztályból és négy lelki rendből
épül fel. Az osztályok tagjai: a brāhmaṇák (az értelmiségi vagy papi osztály), a kṣatriyák (a
harcosok és a politikusok), a vaiśyák (a kereskedők és a földművelők) és a śūdrák (a munkások).
A négy lelki rend: a brahmacārīk (a cölibátusban élő tanulók), a gṛhasthák (a családfenntartók), a
vānaprasthák (a visszavonulak) és a sannyāsīk (a lemondott szerzetesek).
varṇāśrama-dharma A varṇāśramra tagjaira vonatkozó törvények és szabályok összessége.
Vāsudeva A Legfelsőbb Úr, Kṛṣṇa, Vasudeva fia és minden anyagi és lelki dolog tulajdonosa.
Veda, Vedák Alapjelentése: tudás. Az eredeti kinyilatkoztatott írások, melyeket az Úr Kṛṣṇa beszélt el először. Az ősi indiai írások közül négy viseli közvetlenül ezt a nevet (a Ṛg-, a Sāma-, a Yajur– és az Atharva-veda).
vedāṅga A védikus irodalom e csoportjába a vedák tanulmányozásához, elsajátításához és alkalmazásához szükséges három segédtudományt bemutató szövegek tartoznak. E segédtudományok: a szanszkrit nyelv tudománya (bhāṣya), az idő tudománya (jyotiṣa), valamint a szertartások és áldozatok végzésének tudománya (kalpa).
vedānta „A tudás vége”. A legkiemelkedőbb a hat védikus filozófiai iskola közül, amely főként a tudás és a felszabadulás témáival foglalkozik.
Vedānta-sūtra Vyāsadeva műve, mely rövid aforizmákban foglalja össze a védikus filozófia lényegét.
vibhinnāṁśa Az Úrtól elkülönült, töredékrészként létező élőlények (jīva).
vīṇā A szitárhoz hasonló húros hangszer.
vipra Brāhmaṇa, aki nagyon jártas a védikus tudás valamely területén.
Viṣṇu A Legfelsőbb Úr egyik neve. A gaudīya-vaiṣṇava teológia szerint Kṛṣṇa terjed ki Viṣṇu
formájaként, és így végzi az anyagi világ létrehozását és fenntartását.
Viśvanātha Cakravartī Ṭhākura Kb. 1626–1708. Nagy gauḍīya-vaiṣṇava ācārya, aki magyarázatot fűzött többek között a Śrīmad-Bhāgavatamhoz.22
Viyoga Elkülönülés, elválás. A bhakti-rasában a viyoga egy különleges érzelmi íz (rasa), amelyben a bhakta a találkozás utáni vágyakozásban él.
Vraja Észak-indiai terület Agrához közel, ahol Kṛṣṇ bemutatta kedvteléseit ötezer évvel ezelőtt.
Ennek köszönhetően szent zarándokhelyként áll tiszteletben. Ezen a területen belül található
Vṛndāvaṇa városa is.
vraja-bhakti Az istenszeretet legmagasabb szintje, amely Vraja, vagyis Kṛṣṇa lakhelyének lakóit jellemzi.
vrajavāsī Vraja lakója.
vrātya Olyan személy, aki a születése szerint egy bizonyos társadalmi rendhez (varṇa) tartozna,
de nem végezte el a hozzá kapcsolódó tisztító szertartásokat (főként az upanayana-saṁskārát),
ezért kívülállónak tekintik a varṇāśrama-rendszerben.
Vṛndāvana Kisváros India északi, Uttar Pradesh államában. Itt töltötte Kṛṣṇa gyermekkori éveit.
Napjainkban is számos Kṛṣṇa-templom található a zarándokhelynek tekintett Vṛndāvanában.
vyavahāra-kāṇḍa A védikus irodalom azon része, amely a gyakorlati vallásos és társadalmi
törvényekkel, szabályokkal és rituálékkal foglalkozik.
Vyāsadeva Isten irodalmi inkarnációja, az ősi korok legnagyobb filozófusa. Az őseredeti védikus
irodalom összeállítója, nevéhez fűződik a purāṇák, a Vedānta-sūtra, a Mahābhārata és az
upaniṣadok összeállítása.
Y
yajña Védikus áldozat.
yātrā Szervezett zarándoklat, felvonulás egy szent helyre; helyi vaiṣṇava közösség, akik együtt
gyakorolják a bhakti-yogát.
Yajur-veda A négy Veda egyike.
Yamarāja A halált és a bűnösök büntetését irányító félisten.
yoga Lelki szabályok összessége, amelyeket annak érdekében követ valaki, hogy
összekapcsolódjon a Legfelsőbbel.
Yogamāyā A Legfelsőbb Úr belső, lelki energiája, Kṛṣṇa kedvteléseinek az elrendezője.
Yoga-sūtra Patañjali műve, ami bemutatja a tradicionális jógagyakorlás filozófiai alapjait.
yogī Az a transzcendentalista, aki a Legfelsőbbet Felsőlélekként közelíti meg, illetve a vele való
eggyé válásra törekszik.
yuga-dharma Az adott korszak legfontosabb, leghatásosabb vallásos folyamata, pl. a kali-yugában a saṅkīrtana-yajña, a mahā-mantra közös éneklése.
yukta-vairāgya A helyes lemondás, vagyis amikor valaki mindent Kṛṣṇa szolgálatába állít, és csak akkor mond le valamiről, ha azt nem tudja Kṛṣṇa szolgálatában használni.