/

Lapszám: Darwin alkonya? – 2 – II/1 – 1999. január
Cikk letöltése pdf-ben: Evolúció – eszmék és elméletek


Darwin

Két markáns elmélet: a variabilitás (minden faj egyedei között előfordulnak különböző változatok) és a természetes kiválasztó­dás (adott környezetben az arra alkalmasabbak maradnak fenn a kevésbé alkalmasak rovására) megalkotója. Eszerint a természet a változatok során kialakult tulajdonságok közül azokat választja ki, amelyek kedveznek a fennmaradásnak. Ezek a tulajdonságok egyik generációról a másikra öröklődnek, az akkumuláció (felhal­mozódás) segítségével új fajok létrejöttét mozdítva elő. Homályos pont: Darwin nem tudja, hogyan megy végbe az örök­lődés.

Szociáldarwinizmus

Herbert Spencemek (1823-1903), az ultraliberalizmus szellemi atyjának elmélete. A társadalom egy organizmus, és úgy is fejlő­dik, mint egy organizmus. Az alkalmazkodóképesség a túlélés szükségszerűsége a létért folyó küzdelmen belül: az alkalmazkod­ni kevésbé képes egyedeket eliminálni kell. Ellenzi a hátrányos helyzetűek bármiféle segítését. A „természetes kiválasztódás” el­vének elferdítése „éljenek a rátermettebbek!” jelszóval.

Darwinista antropológia

Eszerint az elmélet szerint az evolúció visszafejlődés egy kezdet­legesebb állapot felé. A természetes kiválasztódás, valamint a ra­cionalitás növekedése a természetes kiválasztódás ellen ható szo­ciális ösztönöket is kiválasztotta, imígyen segítve elő saját hanyat­lását. A darwini elméletnek ez az értelmezése ellenzi a természe­tes kiválasztódás nevében a „győzzön az erősebb” elvét dicsérő vadhajtásokat. Az erkölcs evolúciós tényező. (Patrick Tort)

Az evolúció szintetikus elmélete

Néha „neodarwinizmus”-ként is emlegetik. Ez az 1940-es évek tájékán napvilágot látott elmélet a darwini elméletet egészíti ki a biológia, nevezetesen a genetika legújabb felfedezéseinek, az öröklődés törvényének és a véletlenszerű mutáció fogalmának a fényében. Az evolúciót két lépésben képzelik el: először a mutá­ciók és a véletlennek köszönhető kombinációk egy csoportjából genetikai variációk jönnek létre egy adott populáción belül; ezután pedig a természetes kiválasztódás a leginkább alkalmazkodni tudó egyedek fennmaradását és reprodukcióját segíti elő. A kiválasz­tódás tehát „a véletlen ellen ható” tényező, amely biztosítja az evolúció haladásirányát.

Neutralista elmélet

Molekuláris szinten az evo­lúciós változások többsége a mutáns gének véletlen­szerű változását eredmé­nyezi. E gének nagy része a kiválasztódás szempontjá­ból semleges: az alkalmaz­kodást tekintve sem jobban, sem kevésbé nem előnyö­sek azokhoz képest, ame­lyeknek a helyébe lépnek. Ennélfogva a genetikai ál­lományban létrejövő mutá­ciók többsége nem a termé­szetes kiválasztódás, ha­nem a véletlen eredménye. (Motoo Kimura)

Az evolúció esetle­gességének elmélete

Neo-katasztrofizmus. A Föl­dön szabályos időközönként előre nem látható, hatalmas katasztrófák következnek be, amelyek „vakon” sújtanak le, számos faj pusztulását idézve elő. Eszerint tehát nem minden esetben azok a fajok maradnak fenn, amelyek a legjobban al­kalmazkodtak, hanem azok, amelyeknek nagyobb szeren­cséjük van. Előfordulhatott volna, hogy az ember létre sem jön. Egyébként nem létezik az egyre összetettebb irányába tartó „fejlődés”, amelynek a legmagasabb rendű kifejező­dése az ember lenne. Ellenke­zőleg, a kambriumi kor óta a biodiverzitás folyamatos elsze­gényedésének vagyunk tanúi.

Szociobiológia

Nem az egyén választódik ki a természetben, hanem a génjei, ame­lyek átöröklődnek és egymással versengenek generációról generá­cióra. Az anyai szeretet, az altruista viselkedésformák a csoport ér­dekében vannak belénk programozva. Egyes doktrína-gyártók eb­ben az elméletben találtak érveket a rasszizmus és a szexizmus mel­lett: az ember helyét génjei határozzák meg. (Edward O. Wilson) Ennél szélsőségesebb Richárd Dawkins „egoista-gén elmélete”. Az egyén egy túlélőgép, vakon programozott robot, amelynek az a fel­adata, hogy megőrizze a génekként ismert, egoista molekulákat.

Eugenetika

Első és legfontosabb képvi­selője Francis Galton (1822-1911), Darwin unokatestvé­re. Szerinte meg kell akadá­lyozni, hogy a társadalom az egyénre alkalmazott mester­séges kiválasztódás által biztosítsa a kevésbé alkalma­sak számára is a túlélést.

Az evolúció ritmusa

Az evolúció haladásirányát illetően a hetvenes évek óta két iskola áll egymással szemben.

Gradualisták: Az evolúció nagyon lassan halad előre. Egy faj prog­resszív karakterváltozások során módosul, a fokozato­san kialakuló változatok ha­talmas időintervallumot ölel­nek fel. (Ernst Mayr)

A megszakított egyensúly elmélete: Az evolúció hirtelen változások egymásutánja. A fajok bosszú időn keresztül változatlanul léteznek – ezt stagnálásnak nevezik. Aztán egy jelentéktelenebb populáción belül egy rövid, fajjá alakulási epizód ját­szódik le, s ez egy új fajra jellemző tulajdonságokat eredményez. Ha a természetes kiválasztódás rostáján fennakadnak ezek a tulajdonsá­gok, akkor az új faj fennmarad, s néha oly mértékben elterjed, hogy az eredeti faj helyébe lép. (Stephen Jay Gould, Niles Eldredge)

Finalizmus (a célszerűség elve)

Gyakran keverik össze a teleológiával. Az élet, az ember, az evolúció egy cél érdekében lettek meg­alkotva, amely rejtelmes módon bele van kódolva a dolgok természetébe a kezdet kezdetétől fogva. Egy tervet feltételez: minden létforma egy terv vagy szándék eredménye, amely egy adott cél érde­kében meghatározza, hogy melyek azok a tulajdonságok, amelyek ezt a célt szolgálják. Érvük: az élőlények szerveinek nyilvánvaló célszerűsége. (Michael Denton)

Vitalizmus

Az élettelen és az élő között van egy alapvető különbség; egy életelv, amely kialakítja a fiziológiát. Ez az életelv ha­tározza meg azt a „hajtóerőt”, amely minden élőlény esetében irányítja a szü­letést, a növekedést, a szaporodást, a ha­lált és az utánpótlást.

Antropocentrizmus

A kozmosz egy kerek egész, amelynek elrendezése elsősorban az ember létre­jöttét segíti elő.

Természetteológia

Ezt az elnevezést William Paley (1743-1805) alkot­ta meg. Rámutat a tökéletes természeti törvények­ben megnyilvánuló isteni nagyságra; Istennek ez a dicsősége a magyarázat a világ rendezettségére. Megalkotja a tudomány és a bit közötti egyensúlyt. A természettudományok kizárólagos feladata a má­sodlagos okok – a természetben működő mechaniz­musok – ismerete: magának a teológiának pedig az a dolga, hogy összegyűjtse a tudományos eredmé­nyeket, mint megannyi bizonyítékot egy transzcen­dentális intelligencia létezésére, amely mint elsőd­leges ok működik.

Kreacionizmus

Az Univerzum egy egyszeri teremtés eredménye, egy transzcendentális lénytől származik, akinek hatalma magasabbrendű a fizikai determinizmushoz és a természeti törvényekhez képest. A keresztény teológia Is­tent teszi meg az egyetlen teremtőnek, aki művének részleteit a Genezis első fejezeteiben, kinyilatkoztatás útján hagyományozta Mózesre. Ehhez hasonlóan más vallások hívei is személyes Teremtőben hisznek.

Teista evolucionisták

Mérsékelt teremtéspártiak. Az evolúció ténye nem zárja ki egy isteni terv létét, amely a természeti jelenségek mű­ködésén keresztül valósul meg. Kompromisszumra tö­rekszik a mai evolucionista elképzelésekkel.

Szigorú kreacionisták

Elutasítók: Feketén-fehéren eluta­sítanak bármiféle tudo­mányos értelmezést. Ezek csakis ellentéte­sek lehetnek a Szent­írással, hiszen emberek, vagyis bűnösök alkot­ták meg őket.

Tudományos kreacionizmus: Nem utasítja el a tudományos tevékenység értékét, de elképzelése szerint a tudomány és a vallás között feszülő konfliktus puszta il­lúzió. A természet könyvének és a Szentírás­ok könyveinek szerzője egy és ugyanaz. Ha az előbbi olvasói ellentétes állásponton talál­ják magukat az utóbbihoz képest, az azért van, mert értelmezési módszerük téves.

Védikus devolúcióelmélet

Az ősi indiai védikus írásokon alapszik (pl. a Puránákon). E felfogás alapvetően teista, a világ és az élőlények tervezőjeként és teremtőjeként egy személyes Istent fogad el (Krisna). A devolúciós teória szerint az első teremtmény a legbonyolultabb élőlény, amely/aki irányított változásokon keresztül so­kasodik. Az evolúciós felfogással szemben azonban a leszármazás itt az egyszerűsödés felé halad. A védikus leírások szerint tehát a különféle testek, Ezikai formák devolúció útján jönnek létre, ezen anyagi „gépezeteket” azonban szellemi tényező (átmá) mozgatja. A balálkor a testet elhagyó átmá fokozatosan egyre magasabb fajok testeit ölti magára (lelki evolúció).

A Föld kora

A többé-kevésbé szigorú kreacionisták (az USA-ban kialakult) két fő irányzatra oszlanak aszerint, hogy miként értelmezik a Teremtés Könyvét.

Fiatal-föld kreacionizmus: A Genezis szó szerinti értelmezői. Az Univerzum teremtése hat, huszon­négy órából álló nap alatt játszódott le. Minden faj a semmiből teremtődött, közvetlenül abban a for­mában, amelyben ma is létezik. Az üledékes kőzetek és a kövületek létezésére az Özönvíz ad ma­gyarázatot. Fundamentalisták.

Öreg-föld kreacionizmus: Lehet, hogy a teremtés sokkal hosszabb ideig tartott. Különböző elméle­tek segítségével próbál összhangot teremteni a tudomány és a Teremtés Könyvében foglaltak között:

  • Hézagelmélet (gap theory): eszerint a Genezis első két verse között bosszú idő telt el. Ezalatt az idő alatt egy vagy több, több millió évig tartó teremtési és pusztítást ciklus is lezajlott. Ez magya­rázza az üledékes kőzetek és a kövületek létezését.
  • „Egy nap, egy korszak” elmélet (day age theory): a héber yom kifejezés, mely­nek jelentése nap, nem min­den esetben 24 órás napot jelent, hanem értelmezhető földtörténeti korként is. Konkordisták (az összhan­got keresik).
  • Progresszív kreacionizmus: a Bibliában lehet, hogy van néhány ellentmondás (a növények teremtése előbb történt, mint a Napé), a tudományos elméletek azonban nem adnak magyarázatot a legfontosabb történésekre, nevezetesen az emlősök és az emberiség megjelenésére. Ahogy a te­remtés halad előre, időről-időre szüksé­gessé válik az isteni beavatkozás.
Megosztás